Het huidige schetsontwerp gaat uit van 39 woningen onderverdeeld in 2 plandelen. Dit aantal is verdeeld in 34 appartementen aan met name de Zuidsingel en de Koningstraat en vijf stadswoningen aan de Korte Noordstraat. Naast woningen voorziet het plan ook in een stallingsgarage (voor de nieuw te realiseren woningen en bezoekers van deze nieuwe woningen) en aanleg van een binnentuin/-hof.
De hoogtes van het ontwerp vallen binnen de maximale toegestane hoogte van het bestemmingsplan en variëren per bouwblok. De maximale hoogte is 17 meter van het appartement dat ligt op de hoek van de Zuidsingel en de Korte Noordstraat. De woningen aan de Korte Noordstraat zijn ongeveer 11m hoog. Het appartementen gebouw aan de Koningsstraat varieert in hoogte tussen 17m en 13m. In het gehele ontwerp zal de maximale toegestane hoogte uit het bestemmingsplan niet worden overschreden.
Het appartementengebouw aan de Zuidsingel bestaat uit maximaal vijf bouwlagen. Oftewel een begane grond met vier verdiepingen. De grondgebonden woningen aan de Korte Noordstraat hebben een beganegrond met twee verdiepingen; in totaal zijn dat drie bouwlagen. De appartementen aan de Koningstraat hebben een begane grond met twee verdiepingen en een kap.
Het huidige schetsontwerp omvat vijf woningen en 34 appartementen.
De woningen aan de Korte Noordstraat zijn in totaal drie bouwlagen hoog. Dit is even hoog als de bestaande bebouwing. De appartementen aan de Zuidsingel zijn vier bouwlagen hoog. Het appartementen gebouw aan de Koningsstraat is drie bouwlagen hoog.
Het bestemmingsplan welke op 23 januari 2019 door de Raad van State onherroepelijk is verklaard geeft de ruimte voor de schetsplannen die worden toegelicht. Het schetsplan blijft binnen de grenzen/ rooilijnen van het bestemmingsplan. Binnen de bestemmingsplan grenzen worden er enkele aanpassingen gedaan die ook verder worden onderzocht en mogelijk gemaakt dienen te worden met een “binnenplanse afwijking”. Het bestemmingsplan voorziet in deze mogelijkheid.
Voor de start van de bouw dienen er nog een aantal gemeentelijke processen doorlopen te worden. Hieronder worden deze op hoofdlijnen opgesomd: –
Zie vraag 2.
U kunt na het besluit van de gemeente op het verlenen van de omgevingsvergunning bezwaar maken op het plan.
In dit stadium van het ontwikkelingsproces hebben wij nog geen zicht op de exacte datum van indiening, aangezien die nog van verschillende factoren afhankelijk is. Zodra de omgevingsvergunning is verleend en de bezwarenprocedure start wordt dit op de website van de gemeente gepubliceerd.
Heijmans is de initiatiefnemer van het plan aan de Zuidsingel. In basis stelt de Gemeente Middelburg de planologische kaders (bestemmingsplan + welstand) vast en deze toets of het door Heijmans voorgelegde plan voldoet aan alle wettelijke eisen.
Door het vaststellen van het bestemmingsplan is het bouwen van woningen op deze locatie planologisch mogelijk gemaakt. In deze is de Gemeente het toetsend orgaan. Dit betekent dat Heijmans het plan voorlegt aan de Gemeente Middelburg, waarna er getoetst wordt of het plan voldoet aan alle wettelijke eisen.
Indien u met de Gemeente Middelburg aan tafel wilt kunt u het best contact opnemen met uw wijkmanager. De wijkmanager is een medewerker van de Gemeente. Klara Venema gaat graag met u in gesprek.
Start bouw staat voor nu gepland voor medio 2022. E.e.a. is afhankelijk van de verkoopresultaten – het behalen van 70% aan verkochte woningen.
Deze zal waarschijnlijk na de bouwvakantie worden gehouden. U ontvangt hierover tijdig bericht.
In dit plan zijn geen sociale huurwoningen voorzien.
Het woningbouwprogramma geschikt is voor (vermogende) vitale (bijna) gepensioneerde senioren en op de stad georiënteerde stellen en/of doorstromende (samengestelde) gezinnen met kleine of grote kinderen die (op het punt staan om te) studeren.
Een deel van de balkons van de appartementen aan de Zuidsingel zullen balkons hebben die gericht zijn naar de straat. Hierdoor is er ook sprake van extra sociale controle in de straat/wijk. De balkons van het appartementen gebouw aan de Zuidsingel die gericht zijn naar de binnentuin toe en zijn zuidelijk georiënteerd. De balkons van het appartementen gebouw aan de koningsstraat zijn gericht op de binnentuin.
Momenteel is er geen bezonningsstudie gedaan, in vervolgfasen wordt er naar deze mogelijkheid gekeken.
Het tijdelijk buurtpark blijf in deze planopzet niet bestaan.
Het park houdt op te bestaan. De ruimte tussen de appartementen en de woningen wordt ingericht als binnentuin. In de verdere planuitwerking wordt bekeken in hoeverre er mogelijkheden zijn om het binnenhof semi-openbaar toegankelijk te maken.
Het parkeren wordt voorzien in een stallingsgarage onder maaiveld. Het huidige schetsontwerp maakt het mogelijk om in totaal 71 parkeerplaatsen te kunnen realiseren. De stallingsgarage is alleen toegankelijk voor bewoners of bezoekers van de woningen/ appartementen. Het is dus geen openbare stallingsgarage, dit is zo in het bestemmingsplan geregeld.
Wij begrijpen de angst dat er in de toekomst parkeerplaatsen los van de woningen worden verkocht kan zorgen voor overlast in de wijk. Wij zijn momenteel aan het onderzoeken of er juridische of planologische mogelijkheden zijn om dit zo veel als mogelijk te beperken of te voorkomen.
De uit- en inrit van de parkeerkelder is in het bestemmingsplan vastgelegd aan de Zuidsingel.
Momenteel is het deel van de Zuidsingel waar de ingang van de parkeerkelder is gepland inderdaad een fietsstraat. Er zullen voorzieningen getroffen moeten worden zodat deze weg in de toekomst begaanbaar is voor autoverkeer. In vervolgstadia gaan wij met de gemeente in gesprek om dit goed vorm te geven.
De hoeveelheid parkeerplaatsen is bepaald aan de hand van de parkeernorm die is vastgelegd in het bestemmingsplan. In de bestemmingsplanregels wordt een parkeernorm van 1,7 parkeerplaats per woning genoemd. Dit is een voorwaarde voor het verlenen van de omgevingsvergunning. In totaal worden er voor bewoners en bezoekers een totaal van 71 parkeerplaatsen gerealiseerd, met dit aantal zitten wij ruim boven de in het bestemmingsplan vastgestelde parkeernorm.
Nee, de parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers worden in het huidige schetsontwerp gerealiseerd in de stallingsgarage.
Voor deze vraag kunnen wij u doorverwijzen naar de Gemeente.
Nee, er verdwijnen geen parkeerplaatsen voor de bewoners.
Vooralsnog wel. Dit moet nog wel in overleg met de Gemeente definitief worden bepaald.
De toegang tot Bagijnhof wordt door de bouw niet beïnvloed.
Het contact vindt op dit moment nog niet plaats maar zal ruim voor de start van de bouwwerkzaamheden worden opgepakt.
Niet van toepassing. Te ver weg van de bouwplaats en kosten zijn te hoog.
Dit wordt door de Gemeente bepaald en eventueel aangebracht.
Bij Heijmans staat veiligheid hoog op de ladder. Zowel in ontwikkelfase, bouwvoorbereiding als tijdens de bouw nemen we dan ook alle nodige maatregelen om de veiligheid van onze bouwvakkers en de omgeving te kunnen waarborgen. In de vervolg stadia van de ontwikkeling worden de vereiste veiligheidsonderzoeken gedaan en heeft dit onderwerp onze volledige aandacht.
In deze fase hebben wij nog geen definitief beeld van de exacte bouwroutes. Wanneer er genoeg duidelijkheid is over de bouwroutes verder in het proces zullen wij hierover met omwonenden en belanghebbenden communiceren.
Heijmans volgt tijdens de bouw alle richtlijnen en normen die het risico op beschadigingen aan de omgeving voorkomen. Indien er uit onderzoeken in het ontwerptraject blijkt dat er aanvullende maatregelen benodigd zijn worden deze in acht genomen. Een van de mogelijke aanvullende maatregelen zijn vooropnames; deze zijn echter sterk afhankelijk van de funderingsmethodiek en bouwmethode. In deze fase zijn de bouw- en funderingsmethode nog niet definitief. Zodra wij hier het fijne van weten wordt er met de desbetreffende bewoners contact opgenomen.
In alle fasen van het ontwerp en bouw wordt de constructieve veiligheid getoetst met interne en externe adviseurs. De fundering van het appartementencomplex met de parkeergarage geschiedt geheel op de reeds bestaande betonvloer onder in de bouwput. De grond kerende wand van de bestaande parkeerbak die destijds gerealiseerd is blijft in de huidige vorm gehandhaafd en zal geen onderdeel zijn van de fundering. De grondgebonden woningen zullen gefundeerd worden op een geschikt funderingssysteem.
In de eerste verkennende onderzoeken en berekeningen van de constructeur is gebleken dat de ondergrond en de vloer van de oude parkeer kelder voldoende stabiel zijn om op een veilige manier de krachten af te kunnen dragen. Om de veiligheid in het ontwerp en in de omgeving te kunnen waarborgen worden er additionele sonderingen gedaan en monitoren wij de grondwaterstand middels peilbuizen.
Momenteel zijn wij aan het onderzoeken hoe het ontwerp gefundeerd kan worden. Hier worden verschillende mogelijkheden geanalyseerd op veiligheid en toepasbaarheid. Ook hier houden wij ons aan de geldende normen en regelgeving.
In deze fase van het ontwerp is er nog geen duidelijkheid over de specifieke bouwroutes naar de projectlocatie toe. De bouwroutes zijn sterk afhankelijk van de gekozen bouwmethode en dient ook in nauw overleg met de gemeente te worden afgestemd. Overleg met gemeente is hierover al opgestart. Daarin nemen wij ook de input van omwonenden mee.
Dat is op dit moment moeilijk te zeggen. Hier dient nog aan gerekend te worden. Misschien is hier in de volgende vergadering meer duidelijkheid over.
Deze wordt ca. 1 meter dieper dan de huidige situatie.
De gevelopnames zullen voor de start van de bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd.
Ja, maar niet met betonpalen welke trillingen veroorzaken.
In dit stadium van de ontwikkeling kunnen er nog geen definitieve prijzen worden genoemd. Indien u op de hoogte gehouden wilt worden over de verkoop van de woningen kunt u zich melden als geïnteresseerde op de website www.dezuidsingel.nl.
Indien u op de hoogte gehouden wilt worden over het verkooptraject kunt u zich aanmelden als geïnteresseerde .
Als basis voor de ontwikkeling is er een marktonderzoek gedaan met de makelaar, wij werken nu aan een haalbaar en maakbaar plan. De markt in Middelburg e.o. is goed en de vraag naar appartementen erg hoog. Wij werken aan een uniek plan op één van de mooiste locaties in de historische binnenstad en nog één van de weinige locaties zo niet de enige locatie in het historisch hart van de stad waar nieuwbouw woningen komen die voldoen aan alle huidige eisen.
Heijmans Vastgoed zal dit intern bespreken en t.z.t. gaan overleggen met de kopers.